Co to jest team building?

By odpowiedzieć sobie na pytanie, czym tak naprawdę jest team building i jakie może przynieść korzyści, warto zastanowić się najpierw jak zdefiniować zespół. Najprościej rzecz ujmując, jest to grupa co najmniej trzech osób, zarządzana przez przywódcę – lidera i kierująca się wspólnym celem. By zespół funkcjonował sprawnie, musi posiadać zestaw pewnych cech. W ich wypracowaniu czy rozwinięciu pomoże właśnie team building, czyli inaczej aktywność budująca zespół.

Team building – czym jest, jakie są jego funkcje?

Team buildingiem można określić każdą aktywność czy proces, która ma stworzyć sprawnie działający zespół. Tego typu aktywności mają na celu jasne wytyczenie celów, pomoc w podziale zespołu na role, i wyznaczenie takich funkcji, by każda osoba z zespołu mogła działać jak najefektywniej. Procesy team buildingu można wykorzystać zarówno w przypadku nowo powstających zespołów, jak i tych już istniejących. Jest to jedno z najbardziej efektywnych znanych narzędzi na każdym etapie funkcjonowania zespołu, od jego powstania, przez ewentualne momenty kryzysowe, aż do fazy schyłkowej. Jakie są zatem funkcje team buildingu?

  • budowanie zespołu i pomoc w integracji jego członków, poprzez gry i zabawy wymagające współpracy;
  • niektóre z aktywności wymagają wyłonienia lidera, co pozwoli na rozwijanie efektywnego zarządzania w zespole;
  • budowanie zaufania i umożliwienie członkom zespołu rozpoznania swoich mocnych stron i kompetencji;
  • usprawnienie komunikacji wewnątrz zespołu, a co za tym idzie wzrost motywacji;
  • szeroko pojęta integracja zespołu, co pozwala na sprawniejsze funkcjonowanie w zwykłych warunkach.

Praktyczne przykłady zastosowania team buildingu

Powyższe funkcje mogą wydawać się co prawda dość ogólne, jednak team building został sprawdzony na wielu konkretnych sytuacjach które mogą wystąpić w zespołach i przekłada się na realne rozwiązanie problemów. Przykładowo, jeśli zespół dopiero zaczyna ze sobą współpracować, można wykorzystać takie aktywności, które niejako zmuszą uczestników do integracji i dowiedzenia się o sobie więcej. W ten sposób uzyskujemy pierwsze relacje pomiędzy zespołem, które przełożą się na atmosferę w codziennej pracy. Jeśli pomiędzy dwoma osobami bądź grupami wewnątrz zespołu rozwinął się konflikt, można przełożyć go na aktywności team buildingowe, obsadzając strony konfliktu w odpowiednich rolach. Pozwoli to na przekucie negatywnych emocji w pozytywne i niejako oczyści zespołową atmosferę. Podobnie, jeśli w zespole jest nowy lider, który nie został jeszcze do końca zaakceptowany, można odpowiednio pokierować procesem team buildingowym. Członkom zespołu będzie w ten sposób łatwiej zaakceptować nową osobę przywódczą.

Nowa perspektywa

Wszystkie tego typu aktywności mogą także tchnąć w zespół nowe życie. Przykładowo, osoby na funkcjach liderskich mimo najlepszego podejścia, mogą odrobinę onieśmielać szeregowych pracowników. Zaangażowanie we wspólną aktywność pozwala spojrzeć na osoby na wyższych pozycjach bardziej ludzkim okiem, uczynić ich bardziej akceptowalnymi. Podobnie, daje to pracownikom możliwość zapoznania się w luźnej atmosferze również z członkami innych działów, którzy często do tej pory byli postrzegani jako „nazwisko w stopce maila”. Nie można pominąć także znaczenia zastrzyku energii, jaki otrzymuje zespół po oderwaniu się od rutyny codziennych obowiązków.  Wszystkie te korzyści wpłyną na ogólne zadowolenie członków zespołu z pracy, a to z kolei może znacząco podnieść produktywność, kreatywność i obniżyć rotację.