e-PR, czyli na czym polega public relations w Internecie?

e-PR, czyli na czym polega public relations w Internecie?

 Działania public relations mają na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku marki, a tym samym skierowanie na nią uwagi odbiorców. Jednym z narzędzi wykorzystywanych przez agencje PR jest internet. Nawiązywanie kontaktu z jego użytkownikiem to pierwszy krok do zaprezentowania firmy, produktu, zachęcenia do bliższego zapoznania się z ofertą. Jak działa e-PR i czy warto go stosować?

Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że ich sukces zależy od tego, jak firma jest postrzegana przez klientów czy kontrahentów. Public relations to działania, które mają kształtować świadomość marki — odbiorcy powinni kojarzyć produkt z firmą. Co ważne, te skojarzenia powinny być pozytywne. W PR istotne są także relacje firmy z otoczeniem — zarówno wewnętrznym, czyli zatrudnionymi, jak i zewnętrznym, czyli osobami korzystającymi z usług czy firmami współpracującymi. Bez wątpienia to właśnie jakość nawiązanych stosunków wpływa na wizerunek marki oraz całej firmy. e-PR to public relations o bardzo dużym znaczeniu w czasach, gdy z Internetu korzysta niemal 60% światowej populacji.

Na czym polega internetowy public relations?

 e-PR wykorzystuje Internet. To dzięki niemu firma komunikuje się i nawiązuje relacje, opowiadając o sobie, osiągnięciach, dzieląc się wiedzą, rozmawiając z zainteresowanymi. PR internetowy to nie tylko obecność w social mediach, ale także publikowanie artykułów na branżowych portalach, stworzenie biura prasowego czy korzystanie ze wsparcia blogerów. e-PR to również prowadzenie firmowego bloga, zamieszczanie wartościowych tekstów, które umożliwiają pozycjonowanie gwarantujące zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych.

Działania w Internecie pomagają tworzyć w świadomości odbiorców obraz firmy jako godnej zaufania, rzetelnej i profesjonalnej. To z kolei może zaowocować wzrostem zainteresowania ofertą, przyczynić się do tego, że przedsiębiorstwo odnotuje większe zyski. Aby jednak było to możliwe, trzeba pamiętać, by kreowany obraz nie odbiegał od rzeczywistości — jeśli firma coś obiecuje, musi tę obietnicę spełniać.

e-PR — możliwe działania

 Public relations w Internecie uwzględnia również takie działania, jak monitorowanie informacji pojawiających się na temat firmy. Jest to szczególnie istotny aspekt budowania wizerunku. Internet jest przestrzenią publiczną, w której każdy ma prawo zamieścić komentarz, co często prowadzi do publikowania nieprawdziwych, przekłamanych wiadomości. Te wpływają na postrzeganie marki i mogą budować jej negatywny wizerunek. Śledzenie na bieżąco pojawiających się informacji i reagowanie na nie powinno być jednym z priorytetów firmy.

Warto także nawiązać współpracę z influencerami mającymi duży wpływ na opinię publiczną — mogą pomóc w tworzeniu pozytywnego obrazu. Jednocześnie liczy się budowanie zasięgu — opłaca się zabiegać o polubienia, udostępnienia czy komentarze. Dobrym pomysłem jest nawiązanie bezpośredniej relacji z odbiorcami — odpowiadanie na pozostawione oceny i opinie.